رسانه تخصصی آموزش عالی

پسادکتری چیست؛ چطور فوق دکتری بگیرید و 5 مزیت پسادکتری!

پسادکتری چیست؟ – معرفی دوره پسادکتری

اگر تصمیم به ادامه تحصیل پس از مدرک دکتری دارید، حتما می خواهید بدانید «پسادکتری چیست؟» و چقدر طول می کشد. پی اچ دی نیوز در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهد و در ادامه نیز به خبر حذف سربازی برای فارغ التحصیلان دکتری می پردازد.

پسادکتری یعنی چه؟

پسادکتری یک دوره پژوهشی است که به عنوان فوق دکتری شناخته می شود. فارغ التحصیلان دکتری می توانند به عنوان دانشجوی پسادکتری یا پست دکتری به کار پژوهش در دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول شوند.

دوره پسادکتری یا post doctoral به مدت 1 تا 5 سال و با حمایت استاد راهنمای مراکز مورد پذیرش پسادکتری آغاز می شود. در واقع طول دوره فوق دکتری یا همان پسا دکتری بستگی به آموزشگاه، دانشگاه یا موسسه ای دارد که فراخوان نیروی پسادکتری را صادر کرده است.

پسادکتری یک مقطع آموزشی محسوب نمی شود

از پسادکتری تنها به عنوان یک دوره پژوهشی یاد می شود که محقق به صورت مستقل و بر روی موضوعی جداگانه کار می‌کند تا با ایجاد یک رزومه قوی، به اهداف تحصیلی و شغلی خود برسد. بنابراین دوره پسادکتری یک مقطع آموزشی محسوب نمی شود.

پسادکتری راهی برای ادامه تحصیل بعد از دکتری

تحصیل در دوره پسادکتری، پس از فارغ التحصیلی دانشجو در مقطع دکتری و تنها در برخی از کشورها امکان پذیر است. همانطور که می دانید، مقطع دکتری بالاترین مقطعی است که در هر کشور برای تحصیلات تکمیلی ارائه می شود. ادامه تحصیل پس از دکتری از دو طریق امکان پذیر است:

ادامه تحصیل پس از دکتریحداقل طول دوره تحصیلهزینه تحصیل
شرکت در دوره پسادکتری
1 سال به پژوهش در طرح تحقیق ( تحصیل در پسادکتری در برخی مراکز آموزشی به مدت 1 سال بوده و در برخی دیگر تا 5 سال نیز به طول می انجامد. )هزینه دوره پسادکتری معمولا رایگان است. (محقق نیازی به پرداخت شهریه به مرکز نداشته و می تواند از انواع حمایت های مالی مانند بورسیه های تحصیلی، اسکالرشیپ ها و گرنت ها نیز بهره ببرد.)
ثبت نام دوباره در دوره دکتری (معمولا آمار تحصیل مجدد در دکتری کمتر از اپلای دوره پست داک می باشد.)4 سالرایگان و پولی
ادامه تحصیل در پسادکتری در مقایسه با ثبت نام مجدد در دوره دکتری

مدرک بعد از پسادکتری چیست؟

مدرک بعد از پسادکتری وجود ندارد و افرادی که دارای گواهی دوره پسادکتری یا پست دکتری یا فوق دکتری (به انگلیسی: Postdoctoral research ) هستند، ممکن است برای انجام تحقیقات در یک دوره پسادکتری دیگر شرکت کنند.

پنج مزیت های پسادکتری چیست؟

  1. تقویت مهارت های تحقیق
  2. تقویت رزومه با نگارش انواع مقالات و چاپ کتاب های مرتبط با زمینه پژوهشی محقق
  3. کسب درآمد از انجام پژوهش
  4. ثبت نام در فراخوان های هیات علمی وزارت علوم و بهداشت با داشتن گواهی تحصیل در دوره پسادکتری
  5. اشتغال راحتر در نهادهای دولتی و خصوصی

همچنین امکان دریافت امریه پسادکتری به جای خدمت سربازی وجود دارد. ( در آخرین پیگیری پی اچ دی نیوز در ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، پسادکتری سربازی هنوز قطعی نیست، علاقمندان به امریه پسادکتری می توانند یک پیام در دایرکت اینستاگرام پی اچ دی نیوز با آدرس دقیق phdnews.ir ارسال کنند تا اگر خبر مهمی درباره سربازی پسادکتری منتشر شد، مطلع شوند.)

طرح تحقیق در دوره پسادکتری چیست؟

طرح تحقیق پسادکتری که دانشجو برای پژوهش در دوره پسادکتری انتخاب می کند باید با مدرک تحصیلی دکتری مرتبط باشد.

داوطلبان برای پست داک بهتر است به مراکزی درخواست اپلای یا پذیرش دهند که نیاز تحقیقاتی آن ها مرتبط با رشته تحصیلی دکتری خود باشد.

فراخوان پسادکتری – ثبت نام پسادکتری پسادکتری در ایران چگونه است؟

ثبت نام پسادکتری در ایران از طریق نام نویسی در فراخوان پسادکتری مراکز آموزشی انجام می شود. برای ثبت نام پسادکتری می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • سایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به آدرس insf.org
  • درخواست پذیرش از طریق سایت های دانشگاهی داخلی و خارجی
  • شبکه اجتماعی لینکدین – در این صورت در صفحه پی اچ دی نیوز در لینکدین پیام بگذارید تا صفحات مرتبط برای شما ارسال شود

پس از پیدا کردن دوره پسادکترا مرتبط با رشته، باید چه کاری انجام داد؟

متقاضی پس از اینکه دوره پسادکتری مرتبط با رشته دکتری خود را پیدا نمود، باید طرح تحقیق پسادکتری موردنظر خود را به همراه مقدمه، روش پژوهش و نتیجه ای که قصد دارد به آن دست یابد را به صورت خلاصه (معمولا تا 3 صفحه) نوشته و به مرکز آموزشی ارسال نماید.

توصیه می شود که طرح تحقیق پسادکتری بصورت کاملا واضح نوشته شود تا اساتید راهنما به درستی متوجه طرح تحقیقاتی شوند و دچار سردرگمی نشوند.

برای تایید پذیرش دوره پسادکتری، موضوعاتی را پیشنهاد دهید که علاوه بر داشتن ارتباط با مدرک و رشته تحصیلی خود، مزیت هایی نیز برای مرکز آموزشی داشته باشد.

در صورتی که اساتید راهنمای مرکز آموزشی، با طرح تحقیق پسادکتری متقاضی موافق باشند، پژوهش وی را تایید کرده و شخص می تواند طبق زمانبندی ارائه شده با همکاری استاد راهنمای خود، به انجام طرح تحقیقاتی خود بپردازد.

سربازی فارغ التحصیلان دکتری – پسادکتری بجای سربازی دکتری چگونه است؟

به گزارش پی اچ دی نیوز، سربازی فارغ التحصیلان دکتری بصورت قطعی تصویب نشده است، اما بصورت خلاصه چنین است:

فارغ التحصیلان دکتری برای انجام خدمت سربازی می توانند با انجام یک طرح تحقیقاتی در قالب دوره پسادکتری ، پروژه تحقیقاتی را دنبال کنند، آن را به نتیجه برسانند و حتی هزینه‌ای نیز بابت آن دریافت کنند و از سوی دیگر نیز مشکل خدمت سربازی آنها حل می‌شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در مورد سربازی پسادکتری و موضوعات تحقیقاتی سربازی پسادکتری، این خبر را بخوانید: طرح حذف سربازی دکتری

معرفی انواع دوره های پسادکتری

نوع دوره پسادکتریتوضیحات دوره
دوره پسادکتری مستقلدوره پسادکتری که فارغ التحصیلان برتر دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی کشور را جهت فعالیت پژوهشی در دانشگاه‌ ها و مراکز پژوهشی تحت پوشش قرار می‌ دهد.
دوره پسادکتری ویژهدوره ای از پسادکتری می باشد که فارغ التحصیلان بسیار شاخص دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی کشور را که به طور بالقوه امکان جذب هیأت علمی را دارند تحت پوشش قرار می دهد.
دوره پسادکتری فناورانهدوره ای از پسا دکتری می باشد که فارغ التحصیلان برتر دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی کشور با قابلیت همکاری با صنعت یا شرکت‌ های دانش‌ بنیان را جهت فعالیت تحقیقاتی دانش‌بنیان با مرتبط با صنعت (با TRL بالای ۵) تحت پوشش قرار می دهد.
پسادکتری بنیاد نخبگاندوره پسادکتری که به منظور هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت های مشترک در پشتیبانی از اجتماع نخبگان انجام می گیرد.
پسا دکتری تفاهم نامه ایدوره پسا دکتری که فارغ التحصیلان برتر دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی کشور را به منظور حمایت متوازن و بر اساس انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی کشور تحت پوشش قرار می دهد.
پسادکتری کرسیدوره پسادکتری که توسط صاحبان کرسی در صندوق معرفی می شوند. (صاحبان کرسی در صندوق، دانشمندان و پژوهشگران برجسته کشور با مرتبه استادی هستند که دارای مرجعیت علمی، وجهه علمی و سوابق پژوهشی معتبر در سطح ملی و بین المللی می باشند.)
پسادکتری فراخوان های ویژهدوره پسادکتری که بر اساس ضرورت های پژوهشی کشور و دوره های زمانی خاص؛ از طریق سایت صندوق اعلام می گردد. این فراخوان ها پژوهش های پژوهشگران در موضوعات خاص را تحت پوشش قرار می دهد.
انواع پسادکتری

سایت پی اچ دی نیوز، آخرین اخبار دکتری را پوشش می‌دهد، انتقادات و پیشنهادات خود را در توئیتر با هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز مطرح کنید.

صفحه مرتبط: اخبار فوق دکتری – پسادکتری